Kind Hearts: herkenbaar en radicaal

Na vertoningen op de Berlinale en op Courtisane bezoekt Kind Hearts vanaf deze week Belgische bioscopen. We blikken vooruit naar de film door vooruit te blikken naar Fantômas #3, waarin we uitgebreid stilstaan bij de film van Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette.

07.04.2022 | Fantômas

Na hun afstudeerfilm aan KASK Because We Are Visual (2010) en het in de Brusselse school Anneessens-Funck gefilmde Grands travaux (2016) zetten Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette de verkenning van de jeugdige ruimte voort in Kind Hearts. Die film is groots in reikwijdte – want: de liefde – en klein in de getoonde gestes.

Uit het interview dat zal verschijnen in Fantômas #3:

Olivia Rochette Je kan je afvragen wat het dramatische probleem van Kind Hearts is; er gebeurt niets spectaculairs. En dat is geen keuze tegen iets, al hebben veel liefdesfilms een manipulatief kantje en een morele agenda. We wilden een filmvorm zoeken die aansluit bij een bepaalde herkenbaarheid, een vreemd woord dat de afgelopen jaren wel vaker opduikt. Zo zijn we gefascineerd door de boeken van Sally Rooney, Girls van Lena Dunham of evengoed de Vlaamse jongerenserie wtFOCK. Wat ons daarin boeit is niet per se het werk zelf, dat staat mijlenver van onze cinema, maar de hedendaagse démarche die ze ambiëren.

Gerard-Jan Claes We houden heel erg van films die de ervaring van kijkers in hun leefwereld proberen te verbeelden. Die krijgen vaak een existentieel karakter, zoals je ook bij Ozu ziet: we zijn hier even op aarde, maken een en ander mee, hebben een aantal relaties en dan gaat de wereld verder. Die films gaan over de Japanse samenleving, zoals die van Fassbinder gaan over de Duitse samenleving. Zo’n representatie is ook vaak een stokpaardje van overheidsinstanties, maar toch blijkt het vaak moeilijk films te maken die niet gaan over spectaculaire zaken als verlies of crisis. Voor ons is het leven op zich al bigger than life. Kleine dingen hebben vaak een grote schoonheid.

Over het liefdesportret dat Kind Hearts op het scherm brengt, schrijft criticus Adrian Martin:

Kind Hearts slaagt er goed in een speciale spanning te vangen tussen Billie en Lucas, tussen eender welke twee mensen: wat zal het zijn, liefde of vriendschap? We zouden kunnen denken dat vriendschap sluiten een compromis is na de ervaring van intieme liefde; wat John Cassavetes eens vernietigend beschreef als relaties die “ontaarden in genegenheid en respect”, maar die de allerbelangrijkste vitale vonk missen. Of we zouden kunnen concluderen dat een vriendschap die na zo’n breuk is ontstaan, een echte – zelfs radicale – prestatie is, iets om te vertrouwen, te voeden en te koesteren, meer oprecht en blijvend dan kortstondige passie. Is het die houding waar de Ozu-achtige titel Kind Hearts ons op wijst?”

Het interview met Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette over Kind Hearts verschijnt in Fantômas #3, net als Adrian Martins recensie over de film.

REGIE Olivia Rochette, Gerard-Jan Claes
FOTOGRAFIE Olivia Rochette
MONTAGE Dieter Diependaele
MET Billie Meeussen, Lucas Roefmans, Charlotte Meyntjens
PRODUCTIELAND België
JAARTAL 2022
LENGTE 87 minuten
DISTRIBUTIE Avila Film
RELEASE 6 april 2022 (België)

gerelateerde artikelen
 

Briefwisseling: Berlinale I

Fantômas ontvangt en stuurt briefpost vanuit de filmzaal en wandelgangen. Ditmaal een bericht van op de Berlinale.

Though it’s hurting me/now it’s her story

Met Bergman Island vindt Mia Hansen-Løve in filmmaken zelf een uitweg vanonder het gewicht van de filmgeschiedenis en uit de patstelling tussen artistieke creatie en een verzorgende rol.

 
 

Apichatpong over waken en slapen

Sleep is our personal cinema.” Bondiger dan met die woorden van Apichatpong Weerasethakul zelf kan je de ervaring van zijn films niet vatten. Vertrekkend bij een slaapstoornis verbindt Memoria persoonlijk en collectief geheugen, in een film over het proces van ontwaken.

Vlinderen met bijen. Nina de Vroome over Globes

Verrassend didactisch plaatst de documentaire Globes ons voor de vraag of film nog boudweg onderwijzend mag zijn. Niet dat Nina de Vroome zich op de kansel hijst of een belerend toontje aanslaat. Veeleer schept ze genoegen in de overdracht van kennis via film, in vormen en verhalen.

 
 

De eerste koe, het laatste woord

“Hoelang duurt het om een koe te melken? Maakt het veel lawaai? Geven koeien ook ’s nachts melk?” Met het antwoord op deze vragen valt de beslissing om de melk van de “eerste koe in het territorium” te stelen, maar niemand neemt het woord diefstal in de mond. Kelly Reichardts First Cow speelt een bezwerend spel in een zoektocht naar nét de juiste hoeveelheid woorden.