Blader hier door de recentste artikels van Fantômas



Zoek verder per tag
 

Met Beiroet om de schouders

Met verhalen die doorgaans alleen in de achterkamers van Beiroet leven raakt The Jacket, het langspeeldebuut van Mathijs Poppe, aan de geschiedenissen die in het felle licht van de actualiteit lijken te verdwijnen.

Sterven in de namiddag

Afgemeten observerend knevelt Tardes de soledad van Albert Serra je aan een reeks kleine vraagtekens bij het spektakelstuk van stierenvechten. In de arena en in de coulissen, aan de dood valt niet te ontkomen.

 
 

Visite: tussen afstoten en ontvangen

Na even stilte laat Visite, het Antwerpse festival voor documentaire film en audiovisueel experiment, weer van zich horen. In het programma ‘Womb Warriors’ weerklinken ongemakkelijke oergeluiden. Of is het vooral ons denken over het lichaam dat die klanken ongemakkelijk maakt?

Iets kleins in iets groots

Schijnbaar in verloren momenten filmend aan Caught by the Tides had Jia Zhang-ke een waar magnum opus op het oog. Dat is het, op zijn manier, ook geworden, met de rimpelingen van twee decennia Chinese geschiedenis in een glas bier of op het gelaat.

 
 

Courtisane: zachtjes ondergraven

Het festival Courtisane staat altijd met beide benen stevig op de grond. Dit jaar bleek hun route vooral langs tuinen, bossen en weiden te lopen. Enkele vrij geplukte herinneringen leggen de vinger op hoe Courtisane zachtjes ondergraaft.

Mensen, ik haat ze

Woede heerst in Pansy’s leven. Haar omgeving kan erover meespreken. Al is net haar spreken, een tierende alleenspraak, fascinerend aan Mike Leigh’s Hard Truths.

 
 

Blauwdrukken van apartheid

In Ernest Cole: Lost and Found reconstrueert regisseur Raoul Peck het leven en werk van fotograaf Ernest Cole. Wat bijblijft is de biografie, de blik van de ooggetuige, eerder dan die van de biograaf.

Doods feest van de onsterfelijkheid

Een absurde satire over het menselijke wegwerpbestaan zou zich zomaar eens op glad ijs kunnen begeven door de dood te omarmen. Of Bong Joon-ho’s Mickey 17 zich daar ook aan waagt…

 
 

De geknipte vleugels van Captain America

Een vlag als superheld, een destructieve president en de rede als vijand… En toch mag Captain America: Brave New World geen politiek heten. Ook niet om hoop te verhandelen.

Reddeloos verloren in Mexico

Altijd hachelijk als een cineast zijn jeugdidool verfilmt. Met Queer, een bedwelmende reis naar het heart of darkness van een cultfiguur, brengt Luca Guadagnino hulde aan William Burroughs. Maar in de jungle raakt hij het spoor bijster.

 
 

Open oproep: workshop filmkritiek

Wet je pen, focus je blik en spits je oren: Fantômas en MOOOV nodigen je uit op een workshop filmkritiek tijdens MOOOV Filmfestival van 25 april tot 1 mei in Brugge.

Blauw en zoemend zielsverdriet

India. Zomer. Een ziekenhuis. Allerlei lichtjes. All We Imagine as Light wiegt en wiebelt mee met drie werkneemsters van een hospitaal in Mumbai en de handelingen die hun dagelijkse leven vormen. Als vanzelf.

 
 

Twee keer een zonsondergang

When the Light Breaks balt een rouwproces in één dag, met stevig botsende contrasten: tussen alledaags en alles overstijgend, tussen kleine en grote emoties, tussen performance en concept. “Heb je misschien een sigaret voor mij?”

Of actors and activists

Fantômas continues to consider the future of festivals, this time by exploring IFFR’s retrospective programme ‘Through Cinema We Shall Rise!’. Can festivals provide more than just a pseudo-neutral platform for commodified resistance?

 
 

Dode metaforen

Als een topzware, omgekeerd in elkaar gestoken architectuurfilm zonder fundamenten kan The Brutalist van Brady Corbet onmogelijk overeind blijven. En dan moet de wankele beeldspraak nog komen…

Een onzichtbare thuis

All Shall Be Well zet je gedachten op een kier en vraagt subtiel subversief ruimte voor een queer thuis.

 
 

Trickledown-feminisme

Nicole Kidman als kitten en CEO. Dolt Babygirl schijnbaar met ontregeling of staat er werkelijk wat op het spel?

Laf of koppig?

Doelbewust dolend trekt Miguel Gomes met Grand Tour de wijde wereld in. Waar brengt ons al dat hotsen en botsen? Tot een gesprek over arrogantie en eigenzinnigheid.

 
 

#youtoo, Brute?

Uiteraard is Megalopolis van Francis Ford Coppola wat de titel voorspelt: een megalomaan bouwsel. Al zit net in de manie zijn aantrekkingskracht.

Het kijken voorbij

Na een eerste gedachtewisseling waren Gilles Vandaele en Leon Decock nog niet uitgeschreven over de documentaire DIRECT ACTION. Hun nieuwe brieven buigen zich over de vraag welke plek een film kan innemen tussen de afgebeelde ervaring en de woorden die op de film volgen.

 
 

Maybe, a film

Major festivals seem to mishit time and time again when it comes to their awareness of the pain of others. Can a chandeliered screening hall at the International Documentary Film Festival in Amsterdam develop into a site of protest?

Briefwisseling: Viennale

Fantômas ontvangt en stuurt briefpost vanuit de filmzaal en wandelgangen. Ditmaal een bericht van op de Viennale.

 
 

Als Assepoester een sekswerkster was

Sean Baker heeft een voorkeur voor sprookjes, vooral aan de zelfkant van de Amerikaanse maatschappij. Zo ook in Anora, tussen danspaal en privéjet.

Wat zei de paddenstoel?

Zoals voor Alain Guiraudie een meer eerder niet zomaar een meer was, is nu een bos niet zomaar een bos. En dat ligt heus niet alleen aan de penisvormige paddenstoelen.

 
 

In het oog van de storm

In Bird van Andrea Arnold komt kijken vanuit vogelperspectief vooral neer op níét filmen, hoe vreemd dat dezer dagen ook is.

De warme weerstand van woorden

Aan de branding van de Middellandse Zee tast Matías Piñeiro naar de vouwen van literaire adaptaties. In zijn Tú me abrasas deinen Cesare Pavese en dichteres Sappho met hem mee.

 
 

De vertraging van directe actie

De vertoningen van de documentaire DIRECT ACTION op Film Fest Gent vinden plaats met een politie-actie tegen Gentse actievoerders vers in het geheugen. Gilles Vandaele en Leon Decock kijken samen apart naar hoe deze film zich verhoudt tot politiek verzet.

Opstaan uit de nacht

Met Tongo saa zoekt Nelson Makengo licht in de duisternis in zijn stad Kinshasa, waar overstromingen en stroomonderbrekingen hele gemeenschappen teisteren. Wat hij vindt, is energie.

 
 

Om nooit los te laten

Op 17 mei 2018 schoot een politieagent de tweejarige Mawda Shawri neer bij een migratiecontrole. Erkenning door politie en overheid bleef uit. De documentaire hold on to her filmt een antihoorzitting, met bewijsvoering zowel als collectieve rouw.

Abracadabra! Het nijlpaard spreekt

“Ek is dood”, schuddebuikt het nijlpaard Pepe met diepe stem. En dat is nog maar het begin van zijn filosofische mijmeringen.

 
 

Met twee rugzakken naar school

In de klas van juf Ilkay, in de Weense wijk Favoriten, komt elke dag de hele wereld binnen. Zorgzaam weegt documentairemaker Ruth Beckermann het gewicht van beladen gesprekken en van schurende grenzen.

Een beweging van hoop, in de kiem gesmoord

Met Soundtrack to a Coup d’État voegt Johan Grimonprez een ware tour de force over geopolitieke manipulatie toe aan zijn unieke en compacte oeuvre. In een gesprek legt hij de vinger op meer dan een halve eeuw neokoloniaal getouwtrek.

 
 

Elke stad een eigen Palais des Festivals

Hoe stellen we ons de toekomst van filmfestivals voor? Anders dan verleden en heden? Reizend door tijd en ruimte zoekt Dana Linssen hoe het verder kan, moet of had moeten gaan. Deze vragen voeden ook haar keynote op de Dag van het Filmberoep tijdens Film Fest Gent.

Vragen die paden provoceren

Er ligt een spanning aan de grondslag van Dahomey, Mati Diops documentaire over postkoloniale restitutie. Is de oplossing na zoveel eeuwen van koloniaal geweld daadwerkelijk zo eenvoudig?

 
 

Op zoek naar het Palestijnse militante beeld

Reem Shilleh en Gawan Fagard zijn allebei toeschouwers, fysiek buiten Palestina, en allebei vatbaar voor een gevoel van machteloosheid dat zich opdringt via de aanhoudende informatie die vanuit het oorlogsgebied naar de veilige kant van de wereld stroomt. Overgeleverd aan het scherm, komt de pijn van de anderen akelig dichtbij.

De muren tussen ons

Vanuit zijn eigen raam filmt Thomas Imbach in Nemesis hoe een verlaten goederenstation in Zürich het veld moet ruimen voor een modern politiebureau. Tussen beide in gaapt een bouwwerf en vijandigheid tegenover ‘het vreemde’.

 
 

Noli me tangere

Eye Filmmuseum presenteert de expo Albert Serra – Liberté als “een immersieve set vol nachtelijke, heimelijke ontmoetingen, waarin theater, film en tentoonstelling samenkomen”. Een bezoek.

Briefwisseling: polaroids uit Cannes

Fotograaf Kris Dewitte kwam terug van het filmfestival van Cannes met een zak vol films en foto’s. Een terugblik in polaroids.

 
 

Want we zijn (niet) voor elkander geboren

Uit een weelde aan archiefmateriaal smeedt Soundtrack to a Coup d’État van Johan Grimonprez een koloniale en neokoloniale geschiedenis waarin jazz en Congo de paden kruisen. Tussen de activisten, jazzmuzikanten, staatsleiders en spionnen is een opvallende, bijna te verwaarlozen bijrol weggelegd voor een zingende marktkramer. Bijna.

Een duik van het balkon

In de documentaire Bye Bye Tiberias zoekt Lina Soualem, samen met haar moeder, de actrice Hiam Abbas, de ruimte om haar Palestijnse identiteit te beleven. Meer dan eens blijkt dat het balkon te zijn.